Weerman Marco Verhoef

Weerman Marco Verhoef presenteert sinds 2004 het weer voor de NOS.
Niet alleen bij het NOS journaal maar ook bij het NPO radio 1 journaal en BVN.

Wat is het leukste aan het presenteren van het weer?

“Het leukste van het weer is dat het altijd anders is en dat betekent dat je altijd een ander verhaal te vertellen hebt. Het weer wordt overal besproken. Iedereen heeft het erover dus het is altijd een gespreksonderwerp en ik vind het ook heel dankbaar om er wat over te vertellen.”

Maakt u zelf ook de weersvoorspellingen?

“Ik maak zelf ook de weersverwachtingen. Verwachting he! Want voorspellen doe je met een glazenbol, dat is hocus pocus pilatus pas en verwachten is wetenschappelijk en dat doen wij.”

Hoe ziet uw werkdag eruit?

“Bij de NOS begin ik om een uur. Dan hebben we een vergadering met de hele redactie over alles dus dat gaat niet alleen over het weer. Meestal gaat het zelfs niet over het weer maar over het nieuws. Daarna ga ik weersverwachtingen maken. En dan zet ik dat in het systeem en kan ik dingen wijzigen als ik dat nodig vind. Dan ga ik naar de schmink, ik moet er netjes uitzien. En ik trek mijn pak aan. Dan heb ik radio en tv opnames voor BVN. Om 18:00 uur en 20:00 uur ga ik live. En om half negen / kwart voor negen is de werkdag klaar.”

Wordt het weer gepresenteerd voor een green screen?

“Nee, het is voor een grote tv. Ik zie precies wat ik aanwijs. Toen ik begon, elf en een half jaar geleden, was het nog wel een green screen maar het is inmiddels alweer acht jaar geleden dat ik dat vaarwel heb gezegd.”

Hoe bent u bij de NOS terecht gekomen?

“Ik heb Meteorologie gedaan dus het weer gestudeerd en ik maakte al weersverwachtingen. Op een gegeven moment kwam het voorbij want ze zochten iemand die het weer wilde doen. Ze zochten een vervanger in dat geval en toen hebben ze gevraagd of ik een screentest wilde doen en binnen twee maanden was het geregeld.”

Bevalt het na al die jaren nog steeds?

“Ja, het is heel erg leuk. Het wordt alleen maar leuker. Toen ik net begon was het dit is de NOS en dit is het publiek en daartussen zat een scheidslijn en daar ging je niet overheen. Afgelopen jaren is die scheidslijn helemaal vervaagd en is het juist wel de bedoeling om interactie te hebben met je publiek. Om te kijken hoe ze er tegen aan kijken en of je eventueel dingen zou moeten veranderen. En je moet juist uitleggen waarom je iets doet. Het is allemaal veel dynamischer geworden en dat is wat dat betreft alleen maar leuker.”

Marco